Garantie smartphones

Als je telefoon snel leeg gaat, kan dit komen door een slechte accu. Doordat de accu continu leeg raakt en weer wordt opgeladen, gaat de capaciteit omlaag. Bij veel smartphones zie je dat dit probleem zich voordoet nadat het toestel 1 á 2 jaar is gebruikt. Soms zie je dat een batterij al na een half jaar erg slecht begint te raken. Dan valt het nog onder de garantie. Heb je jouw smartphone al langer dan een half jaar? Helaas kan je dan geen aanspraak meer doen op de garantie, omdat er vaak slechts 6 maanden garantie zit op batterijen in smartphones. Deze garantietermijn is relatief kort omdat de levensduur van een batterij ook erg laag is.

Als je toestel eenmaal ouder is dan 6 maanden en je batterij nodig aan vervanging toe is, kan je de batterij gaan vervangen. Je dient hiermee rekening te houden met de garantie van het product. Die is bij veel fabrikanten 1 jaar en wettelijk gezien 2 jaar. Indien je de garantie op het product wilt behouden, moet er gebruik worden gemaakt van een originele accu. Als jij een Samsung telefoon hebt, dien je dus ook een Samsung accu aan te schaffen die overeenkomt met het type wat in je telefoon zit.

Om het iets te verduidelijken, hebben wij hieronder een aantal scenario’s onder elkaar gezet.
Na 5 maanden gaat de telefoon niet meer aan zonder dat deze aan het netstroom zit.
De batterij is stuk. Je hebt recht op een nieuwe batterij.
Na 5 maanden gaat de telefoon nog een paar uur mee.
Een product moet voldoen aan de redelijke verwachtingen. Dit is zelfs in het wetboek opgenomen. Helaas is het met een batterij met korte levensduur erg lastig te zeggen of dit dan komt door intensief gebruik of dat het daadwerkelijk om een slecht product gaat. Mogelijk krijg je weerstand van de winkelverkoper, maar je zou recht moeten hebben op een nieuwe batterij.
Na 5 maanden merk je dat je telefoon het in plaats van 14 uur, nog 12 uur uithoudt met een volle batterij.
Helaas slijten batterijen na verloop van tijd en heeft dit ook te maken met hoe jij de telefoon gebruikt. De fabrikant geeft hoogstwaarschijnlijk geen garantie, omdat het product voldoet aan de minimale verwachtingen van het product.
Na 11 maanden wil je de batterij vervangen voor een andere originele batterij
Als je geen schroefjes hoeft los te halen om bij de batterij te kunnen, dan kan je de batterij zelf vervangen zonder dat de garantie verloopt. Bij sommige toestellen, bijvoorbeeld bij alle iPhones, dien je een aantal componenten los te schroeven. Op het moment dat je dit niet laat doen door de fabrikant zelf, zal de garantie op je smartphone verlopen.
Na 11 maanden wil je de batterij vervangen voor een batterij van een ander merk
De garantie op je smartphone is verlopen. De producent kan via logs achterhalen dat jij een andere batterij in je smartphone hebt (gehad). Je hebt wel weer garantie op de batterij.
De garantie is afhankelijk van waar je het product hebt gekocht. Bij MugenPower is dit bijvoorbeeld 1 jaar.
Na 15 maanden wil je de batterij vervangen voor een originele batterij
De garantie op de telefoon blijft behouden. Standaard bieden sommige smartphone fabrikanten een garantie van 1 jaar. Wettelijk heb jij 2 jaar garantie. Hiervoor heb jij wel een aankoopbewijs nodig om aan te tonen dat het product niet ouder is dan 2 jaar.
Na 24 maanden wil je de batterij vervangen
De wettelijke garantietermijn is verlopen. Het maakt geen verschil of je een originele batterij aanschaft, of dat je een extra grote batterij aanschaft voor je telefoon.

Wanneer een product geretourneerd wordt binnen de garantieperiode, is het altijd de vraag waardoor het product defect is geraakt. De fabrikanten willen uiteraard ook de kosten laag houden en zullen altijd onderzoeken waardoor het product defect is. Indien dit de schuld is van de gebruiker en zij dit kunnen aantonen, zullen zij het product niet kosteloos repareren of vervangen.